155,00 zł z VAT
Blokady i Obroty – Tablica aktywności motorycznej to zabawka przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym. Kształt i wielkość zabawki sprawiają, że dziecko może bawić się, trzymając ją wygodnie na kolanach lub położyć przed sobą. Znajdujące się na tablicy kłódki, zatrzaski, zamki i koła zębate umożliwiają dziecku rozwijanie umiejętności motorycznych w przyjemny sposób. Bawiąc się tablicą, dziecko wykonuje ćwiczenia z zakresu motoryki małej oraz percepcji wzrokowej. Kontrolując za pomocą wzroku ruchy ręki, maluch rozwija jednocześnie koordynację wzrokowo-ruchową. Z pomocą tablicy dziecko ćwiczy palce, nadgarstki oraz prawidłowy chwyt. Chwytanie palcami drobnych rzeczy jest ćwiczeniem przygotowującym do nauki pisania, która wiąże się m.in. z opanowaniem prawidłowego chwytu pisarskiego. Zabawkę można wykorzystać zarówno jako środek wspierający ogólny rozwój dziecka, jak i element terapii. Tablica sprawdzi się także na zajęciach dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, u dzieci z zaburzoną lateralizacją oraz niskim napięciem mięśniowym, podczas terapii ręki, a także podczas ćwiczeń orientacji przestrzennej. Tablica wykonana jest w dużej części z drewna. Może więc stanowić ciekawy element wyposażenia przedszkoli kierujących się pedagogiką Marii Montessori. Zabawka oddziałuje na zmysł dotyku, można ją więc wykorzystać w terapii SI lub na zajęciach dla dzieci słabowidzących. Produkt przeznaczony jest dla dzieci powyżej 3 roku życia.
Tablica aktywności motorycznej przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Otwieranie i zamykanie zamków oraz manipulowanie elementami rozwija u dziecka skupienie i koncentrację.
Poprzez manipulowanie elementami znajdującymi się na tablicy dziecko ćwiczy palce, nadgarstek oraz prawidłowy chwyt.
Tablica przeznaczona jest dla dziecka powyżej 3 roku życia.
Zabawa z małymi elementami, np. wkładanie kluczyka do zamka rozwija u dziecka zmysł wzroku
Zabawka wykonana jest m.in. z drewna.
Posługiwanie się elementami znajdującymi się na tablicy rozwija u dziecka zmysł dotyku.
Drewniane zabawki, układanki i łamigłówki to elementy wyposażenia charakterystyczne dla pedagogiki Marii Montessori. Nauczycielka ta przedkładała tego typu zabawki nad zabawki tradycyjnie wykorzystywane, takie jak lalki czy samochodziki. W założeniu tej pedagogiki dzieci same miały wybierać sobie aktywności, nauczyciel zaś miał za zadanie być doradcą i przewodnikiem. Aktualnie wciąż funkcjonują przedszkola posługujące się modelem edukacji zapoczątkowanym przez Marię Montessori. Tablica aktywności motorycznej znakomicie sprawdzi się więc jako element wyposażenia w tego typu placówkach.
Na tablicy znajdują się haczyki, kłódki, zamki, zapadki, koła zębate. Manipulowanie nimi, otwieranie, zamykanie, zaczepianie, przesuwanie rozwija motorykę małą dziecka. Podczas zabawy z wykorzystaniem tablicy dziecko ćwiczy palce, nadgarstki oraz prawidłowy chwyt. Prawidłowy rozwój motoryki małej jest niezbędny do swobodnego wykonywania różnego rodzaju czynności manualnych, samoobsługi oraz podczas nauki pisania. Z tablicą aktywności motorycznej dziecko może ćwiczyć rękę w atrakcyjny sposób.
Manipulowanie elementami na tablicy rozwija motorykę małą, a jednocześnie oddziałuje na zmysł dotyku. Zabawka może być więc wykorzystywana na zajęciach z integracji sensorycznej u osób mających nadmierną lub zbyt małą wrażliwość na dotyk. Zmysł dotyku jest też zmysłem kompensującym uszkodzony zmysł wzroku i szczególny nacisk kładzie się na rozwijanie tego zmysłu u osób niewidomych i słabowidzących. Zabawkę tą można wykorzystać także do pobudzania zmysłu dotyku u osób z wadą wzroku.
Zabawa z tablicą aktywności motorycznej rozwija samodzielność dziecka. Manipulując drobnymi elementami znajdującymi się na tablicy, dziecko rozwija zdolności manualne, co jednocześnie wspiera jego samodzielność. Opanowując posługiwanie się drobnymi elementami, dziecko lepiej radzi sobie z samoobsługą. Potrafiąc chwycić drobne przedmioty w palce i nimi manipulować, dziecko nie ma trudności z zapinaniem zamków, guzików czy butów.
Opanowanie umiejętności posługiwania się drobnymi przedmiotami może początkowo sprawiać dzieciom trudność i potrzebują czasu, żeby ją wyćwiczyć. Ćwiczenia takie jednocześnie rozwijają u dziecka cierpliwość i umiejętność skupienia się przez dłuższy czas na wykonywanej czynności. Zabawa z tablicą aktywności motorycznej zawierającą elementy do blokowania i obracania znakomicie rozwija u dzieci tego typu umiejętności.
W tradycyjnych przedszkolach ciekawym pomysłem może być zorganizowania dnia lub tygodnia według Marii Montessori. Z sali muszą wtedy zostać uprzątnięte standardowe zabawki, a na ich miejsce powinny się pojawić zabawki zgodne z pedagogiką Montessori: drewniane zabawki, układanki, łamigłówki, zabawki logiczne itp. Sala powinna zostać podzielona na kąciki aktywności. Dzieci mogą swobodnie się bawić według swoich zainteresowań. Ze względu na to, że na co dzień dzieci nie posługują się takim modelem nauczania, warto by wprowadzić też zabawy poprowadzone przez nauczyciela.
Nauczyciel zadaje dziecku pytania typu: „gdzie jest koło zębate?”, „co jest pomiędzy zamkiem zapadkowym a ryglem?”. Przed rozpoczęciem zabawy konieczne jest utrwalenie nazewnictwa związanego z elementami znajdującymi się na tablicy. Zabawę tą można połączyć także z ćwiczeniem motoryki małej, percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Nauczyciel wydaje wtedy polecenia typu: „użyj elementu, który znajduje się pod kołami zębatymi”, „otwórz zamek, który znajduje się po prawej stronie pręta”, „przesuń nakrętki na pręcie w górę”.
Dziecko ma zawiązane oczy. Za pomocą dotyku próbuje odgadnąć, którego elementu znajdującego się na tablicy dotyka.