49,00 zł
39,00 zł z VAT
Naukę liczenia można połączyć z zabawą, a przykładem tego jest wykorzystanie miękkich piankowych kostek do gry! Kolorowe kostki, na których nadrukowane są pola od 1 do 6, mogą służyć dzieciom już od 3 roku życia. Najmłodsze przedszkolaki z ich pomocą będą ćwiczyć rozwój motoryczny na różne sposoby. Już na tym etapie przybory te wspomagają rozwój koordynacji ruchowej, celności, zasięgu ruchu i percepcji wzrokowej.
Starsze przedszkolaki z piankowymi kostkami mogą doskonalić zdolności matematyczne. Miękkie kostki pomogą usprawniać te umiejętności w wykorzystaniu domowym, ale sprawdzą się także jako wyposażenie placówek edukacyjnych. Takie pomoce dydaktyczne to dobry wybór dla przedszkoli, szkół, świetlic i gabinetów pedagoga.
W ośrodkach wielospecjalistycznych, takich jak np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne piankowe kostki będą przydatne w czasie różnych terapii. Skorzysta z nich pedagog, ale też fizjoterapeuta i terapeuta SI. Są to więc uniwersalne przybory do kreatywnych ćwiczeń i nauki przez zabawę.
Zadania z kostkami do gry to ćwiczenia matematyczne i zabawa w jednym! Wyrzucając określoną liczbę oczek, dziecko uczy się dodawać. Zabawę można przygotować dla jednego dziecka, lub dla kilku przedszkolaków równocześnie. Przykładowo, maluchy, po rzuceniu kostką zapamiętają swoją liczbę, a następnie każdy z nich zbierze tyle przedmiotów do koszyka (lub wykona tyle podskoków/przysiadów), ile oczek wskaże kostka. Wszystkie zebrane przedmioty, w zależności od stopnia trudności i celu zajęć, można dodawać na bieżąco, lub zliczyć je pod koniec zabawy.
Odczytywanie, jaką liczbę oczek wskazała kostka, gdy przestała się toczyć to sposób na doskonalenie zdolności percepcyjnych. Ponadto czynność ta wymaga też skupienia uwagi. Jeżeli założeniem zabawy jest wyrzucenie możliwie największej liczby oczek, wtedy maluch dodatkowo ćwiczy cierpliwość i wykonywanie zadania aż do osiągnięcia sukcesu.
Toczenie kostki w wyznaczonym kierunku lub po określonym torze, a także do celu (np. do bramki, drzwi itp.) doskonali umiejętności z zakresu motoryki dużej. Kontrola wzroku w czasie tych zadań pozwala ćwiczyć też koordynację oko-ręka. Prowadzenie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem miękkich, piankowych kostek do gry może rozwijać też wiele innych umiejętności ruchowych — wszystko zależy od celu terapii i przyjętego stopnia trudności.
Zabawa w gromadzenie "skarbów" jest najciekawsza, gdy bierze w niej udział dwójka lub kilkoro dzieci. Jednak można bawić się w ten sposób także w czasie terapii indywidualnej.
Przebieg zabawy:
Dzieci ustawiają się w rzędzie, każde z własnym koszyczkiem/pojemnikiem. Pierwszy przedszkolak rzuca kostką do gry. Liczba oczek, która wypadnie, będzie określała, ile "skarbów" (woreczków/małych piłeczek itp.) maluch ma zapakować do własnego koszyczka. Następnie te same czynności wykonuje kolejne dziecko i tak aż do końca kolejki. Potem każdy pokazuje swoje "skarby" i wyłania się zwycięzcę, który zdobył ich najwięcej. Następnie przechodzi się do drugiej rundy i zdobywa kolejne punkty. Można je sumować z wcześniej zebranymi "skarbami". Pozwala to ćwiczyć dodawanie na wesoło!
Tory przeszkód to bardzo lubiane przez dzieci zadania, zarówno na zajęciach indywidualnych, jak i grupowych. Można w nich połączyć trening różnych funkcji. Z kostką do gry zabawa w tor przeszkód jest jeszcze bardziej atrakcyjna! Warto zacząć od ułożenia toru, ustawiając m.in. dyski i półkule sensomotoryczne, podkładki, woreczki z piaskiem itp. Dziecko będzie miało za zadanie rzucić kostką, a następnie wykonać tyle kroków po torze, ile pokaże się oczek. Gdy w zabawie bierze udział dwójka dzieci, drugi maluch wykonuje to samo. Po jego ruchu pora na powtórzenie rzutu przez pierwszego przedszkolaka z miejsca, w którym aktualnie stoi. Po pokazaniu się oczek na kostce dziecko przemieszcza się o odpowiednią liczbę pól, podobnie jak ma to miejsce w wielu grach planszowych. Bawiąc się we dwójkę, wygrywa ten, kto po danej kolejce pierwszy dotrze do mety.
Zabawa w tor przeszkód, w zależności od wykorzystanych akcesoriów, doskonali reakcje równoważne w zadaniach statycznych i dynamicznych. Rozwija też motorykę dużą, koordynację ruchową i wpływa korzystnie na integrację sensoryczną, jednocześnie ćwicząc liczenie!
Zabawę w rzuty najlepiej przeprowadzić w pomieszczeniu do terapii SI, gdzie można rozłożyć małą bramkę piłkarską. Celem, zamiast bramki mogą być też drzwi, rozłożona szarfa lub hula-hoop itp. Obok bramki należy ustawić kosz z różnymi, niewielkimi przedmiotami (woreczki z grochem itp.). Dziecko ma za zadanie rzucić miękką, piankową kostką do gry w taki sposób, aby toczyła się ona do bramki lub w wyznaczone miejsce. Gdy dotrze już do tego punktu, należy odczytać liczbę oczek, a następnie wyjąć z kosza umieszczonego przy bramce tyle przedmiotów, ile wskazała kostka. Następnie akcesoria te trzeba odłożyć na wyznaczone miejsce (np. na półkę z woreczkami itp.). To samo wykonuje kolejne dziecko.
Jest to zabawa, która równocześnie spełnia liczne zadania terapeutyczne! Toczenie kostki po wskazanym torze to rozwój motoryki dużej, celności i prawidłowego doboru kierunku oraz siły ruchu, a także koordynacji oko-ręka. Następnie dochodzi nauka liczenia, przez odczyt liczby oczek z kostki i wyjęcie odpowiedniej liczby przedmiotów z kosza. Jest to też dobry pomysł na wyrabianie w dzieciach nawyku porządkowania miejsca zabawy.
Ćwiczeń z wykorzystaniem miękkich kostek do gry może być znacznie więcej, a każde z nich warto dopasować do potrzeb terapii i celu zabawy.
Dwie wykonane z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału kostki do gry.
Wiek: od 3 roku życia
Wymiary: 75 mm